Když jsem v posledním roce přešel z městského a turistického provozu na okruh, ani jsem netušil, jak velmi je fyzická příprava důležitá. Celý den pečený za živa na slunku v kůži, bolavé zápěstí, ramena, nohy a záda. Můj výkon v průběhu dne kolísal a moje tělo bylo unavené. Začal jsem přemýšlet, proč tomu tak je a pochopil jsem, že se musím věnovat i fyzické přípravě.

Psychická příprava přichází s odježděnými kilometry a nabitými zkušenostmi. U fyzické to neplatí. Tu je potřeba vybudovat ještě předtím, než si sednu na motorku. Únavě se člověk nevyhne. Otázkou je jen jak rychle se dostaví.
Většina lidí si myslí, že je potřeba mít vyšperkovanou motorku, umět dobře jezdit a všechno půjde tak nějak samo. Ten mezičlánek, který se nachází mezi motorkou a hlavou, tedy tělo, se častokrát vůbec neřeší. Ano, stav mysli a technika jízdy, jako správné dávkování plynu, ideální stopa, pozice jezdce nebo brzdné body jsou nesmírně důležité. Avšak na těch pár procentech, které tvoří forma těla a kondice, závisí všechno.

DOBŘE VYPADAT NIC NEZNAMENÁ

Vypadat dobře neznamená být fit. Každý máme určitě takového toho kamaráda, jehož oblíbená rutina v posilovně je prsa, biceps, záda a triceps. Jenže vypadat dobře je jedna věc, umět se hýbat věc druhá. Častokrát jsou to dvě rozdílné věci.
Estetika je mainstream fyzické kultury za kterou zaplatíš prázdným, unaveným, zeslábnutým, křehkým a neschopným tělem. Hýbej se proto, aby ses uměl hýbat. Estetika je jako bonus.

KARDIO TRÉNINK NIKAM NEVEDE ANEB PROČ JEN BĚHAT NESTAČÍ?

Jak ti takový běh pomůže při ježdění? Jaké pohyby dělám na motorce? Podobají se těm při běhu? Udělá z tebe běh inteligentnějšího jezdce?
Toto jsou otázky, které bych si měl položit předtím, než začnu investovat svůj drahocenný čas do fyzické přípravy.
Pro jezdce, nebo všeobecně pro lidi, kteří nedělají vrcholový sport, je typický kardio trénink jenom ztrátou času. Důvodů je spoustu. Běh, kolo a nebo plavání, všechno jsou to krásné aktivity. Bohužel, lidé na ně nejsou často fyzicky připravení a nemají dobrou techniku. Potom běh vypadá jako rychlé kulhání. Člověk by na sobě měl pracovat od základů a rovnou skočit na vrchol neuro-vývojové sekvence. Běhaní je vrchol pyramidy, ne její základ. Obyčejný dřep, práce s páteří nebo visení na hrazdě dají člověku x-krát víc a mají o dost větší přínos (pro ježdění), než běhání na páse nebo jízda na rotopedu. Rozvoj mozku, učení se nových pohybů, koordinace těla, práce na svých slabých místech, budování silných a odolných šlach. Na toto všechno by jsem měl myslet, pokud chci dlouhodobě fungovat a podávat solidní výkon.

JSI TAK STARÝ, JAKO TVOJE PÁTEŘ

Existuje jedno přísloví: „You are as old as your spine“. Dnešní realita jsou tři extrémy: maximálně neohybná, křehká páteř, hyperlordóza a nebo v nejhorším případě až hrb na zádech. Zkus se předklonit a dotknout země s napnutýma nohama. Co vidíš z boku v zrcadle? Jsi v každém bodě rovnoměrně ohnutý? A umíš se vůbec dotknout rukama země? Umíš se stejně i zaklonit?

Jako lidé jsme ztratili cit a vnímání vlastního těla. Hodinami strávenými každodenním sezením, řízením a nehýbáním se. Na jedné straně je důležité vědět, jak s páteří hýbat, umět ji uvolnit, zpevnit, když je potřeba a být si vědomi toho, co se s ní děje. Na druhé straně je potřeba umět generovat sílu od země – to znamená využívat bedra jako motor pohybu a tím odlehčit páteři. Tohle jsou cesty, kterými bychom měli směřovat.

Ať už jezdíš turistiku po Alpách, jsi hobby jezdec nebo okruhář, všechno výše zmíněné se tě týká. V dalším článku rozebereme hlouběji proč běhat nestačí a pět důvodů, proč je běh jako kardio trénink z pohledu jezdce jenom ztrátou času. Máte se na co těšit.

Další článek bude věnovám běhu.

Patrik Kubička

O autorovi: Patrik Kubička

Jsem ten, koho vidíš více dělat, jak mluvit o tom, co dělá. Věřím v překonávání sama sebe a vlastního strachu, protože to vidím jako cestu za skutečnou svobodou. Ze všech pohybových disciplín mi nejvíce dalo plavání, kterému jsem se soutěžně věnoval 10 let. Studoval jsem na České Technické Univerzitě v Bratislavě, proto se rád dívám na pohyb z mechanického hlediska. Momentálně se zdokonaluje v různých oblastech, a přitom se snažím zachovat rovnováhu mezi všemi aspekty života. Ocelové hrazdy, gymnastické kruhy, rovnováha na rukou dole hlavou či hučící motorka pod zadkem vystihuje můj životní styl. Miluji vše, v čem vidím výzvu, protože bez rizika není zábava.

Nice to see you

We noticed you are visiting us from afar.
Maybe you are looking for our internetional website?

Enter website

Press the button to continue to the international website.

Or go to the original website.

Change language