Ahoj, Ondro. Chtěl bych s tebou mluvit o sportovní přípravě jezdců a profesionálů na okruhu. Ty se jako sportovec musíš starat o své tělo v podstatě denodenně. Máš nějaké finty a triky, jak se udržovat v kondici?

Můj běžný roční plán vypadá tak, že po skončení sezóny, což je v listopadu, si dám pár týdnů volna. V prosinci a lednu se potom věnuji zimní přípravě. Ta spočívá v nabírání fyzické kondice. Snažím se jezdit na kole, lyžovat, když je sníh, občas také běhám a vše doplňuji core trainingem v tělocvičně. Ke konci tohoto přípravného období zařazuji do tréninku také jízdu na enduru, abych se trochu rozjezdil předtím, než sednu na moji závodní motorku. Během sezóny se pak snažím co nejvíce regenerovat a maximálně dělat nějaký udržovací trénink. Pokud je během roku nějaká větší pauza, zařadím poté další tréninkovou pasáž. Nejhorší období pro mě je září a říjen. Sezóna se chýlí ke konci, tělo je už unavené, všude řádí virózy. Letos jsem v tomto období musel hodně odpočívat.

Je ta regenerace i mentální?

Určitě. Třeba taková jízda na kole vám skvěle vyčistí hlavu. Ale někdy prostě nemáte chuť na nic a regenerujete maximálně sportováním u televize. Tělo si řekne samo.

Pro některé jezdce je motorka jistým způsobem relax. Pro tebe je to však práce. Jak vnímáš závodění?

Jak říkáš, vnímám to jako práci. Je úplně něco jiného se jet projet na výlet a koukat po veverkách, než se potit na závodní trati, v maximální tepové frekvenci a psychickém vytížení, kdy vyhodnocujete každý průjezd zatáčkou a přemýšlíte, co řeknete svým mechanikům, až se vrátíte do boxu. Navíc musíte v hrozně malých časových úsecích dělat hodně věcí naráz. Naštěstí máme jako profesionální jezdci tyto pohyby zautomatizované. Je to otázka drilu.

Co ti probíhá v hlavě, když stojíš na startu a čekáš na zelenou? Je to adrenalin?

Člověk se v ten moment dostane do transu. A v tomto stavu musí vydržet celý závod, jinak je zle. Jak jsem už říkal, závodník pracuje naprosto automaticky. Jakmile se „probere“, najednou si přestává věřit a začne pochybovat. To je nejhorší. Vydržet v transu je klíčem k úspěchu.

Máš nějaký svůj oblíbený okruh? Předpokládám, že je to Brno.

Samozřejmě, Brno. A jsem moc rád, že se sem superbiky po šesti letech vrátí. Já rovněž udělám ve svých jednáních maximum, abych se v Brně ukázal. Kromě domácí tratě mám rád také Imolu, Assen nebo Magny Cours. V podstatě už po těch letech nemám žádnou vyloženě neoblíbenou trať. Je to také o tom, jaký sedláte stroj. Někdy vám to jde, jindy to na stejné trati, ale jiném stroji, nejde. A naopak.

V sezoně si měl menší pád v Jerezu. Měl jsi i nějaké větší zranění?

Rozhodně ne, pád ve druhé jízdě v Jerezu byl velmi lehký. Ale zároveň mohl být velmi nebezpečný. Dlouho jsem se klouzal po asfaltu a měl jsem velké štěstí, že za mnou nikdo nejel. Na druhou stranu jsou i těžší pády, kdy vás motorka vykopne ze sedla. Takový pád jsem měl loni v Austrálii. Letíte, pod sebou vidíte propast a víte, že to bude bolet. Nic jsem si sice nezlomil, ale dva týdny jsem nemohl pořádně chodit a také jsem měl později zánět očního nervu. Zda k tomu přispěl i tento pád, se můžeme pouze domnívat.

Využíváš k regeneraci nějaké doplňky výživy, iontové nápoje, proteiny?

Ano, tyto suplementy používám a hodně mi to pomáhá. Nejsem potom tolik hladový mezi tréninky, když nemáte čas na normální jídlo. Také jsem každý den užíval přírodní Inca Collagen. Kromě urychlení regenerace mi pomohl například i s problémy s koleny. Těmi jsem vzhledem ke svému sportu, ale také mé oblíbené doplňkové cyklistice, v minulosti velmi trpěl. Díky kolagenu mi tyto potíže letos odezněly, za což jsem velmi rád.

A co volný čas a nějaké cestování? Ty jsi v podstatě pořád na cestách tak 3/4 roku.

Cestování patří k mé práci, takže ve volném čase jsem raději v Brně. To si nejlépe odpočinu. Sice je mi stále pouze 28 let, ale i to už je poznat. Ve dvaceti bylo té energie mnohem víc.

Co by jsi vzkázal začínajícím jezdcům amatérům?

Co se týče malých závodníků, tak určitě zvolit moji cestu přes minibiky, kde se dítě naučí základní návyky a souboje. V případě těch starších, kteří si pořídí motorku do normálního provozu, doporučím to, aby si pro začátek koupili slabší motorku a přihlásili se do školy jízdy. Tou rozhodně nemyslím autoškolu. Až potom si můžou zkusit rychlejší motorku. Tu ale raději potom využívat pouze na okruhu.

Co by jsi vzkázal lidem, kteří se chtějí držet ve formě a žít zdravý životní styl?

Aby nezapomínali na pravidelný pohyb. Můžete se někdy přejíst, i když to samozřejmě nelze doporučit, ale rozhodně se musíte pravidelně hýbat. Dnešní styl práce, z většiny v kanceláři, a také uspěchaný styl života nám k tomu nedává příliš příležitostí. O to více jsem šťastný, že pohyb patří k mé práci. I když občas je ho také více, než by bylo optimální.

Nice to see you

We noticed you are visiting us from afar.
Maybe you are looking for our internetional website?

Enter website

Press the button to continue to the international website.

Or go to the original website.

Change language

×